Επισήμανση Αλλεργιογόνων: Νομοθετικές Απαιτήσεις στα Τρόφιμα

Επισήμανση αλλεργιογόνων σε τρόφιμο με ανάλυση σε εργαστήριο ποιότητας, σύμφωνα με τον Κανονισμό 1169/2011 της ΕΕ.

Νομοθετικές Απαιτήσεις στην Επισήμανση Αλλεργιογόνων στα Τρόφιμα: Πώς Επηρεάζουν Παραγωγούς και Καταναλωτές

Η σωστή επισήμανση αλλεργιογόνων στα τρόφιμα αποτελεί βασικό πυλώνα της ασφάλειας των καταναλωτών, ειδικά για άτομα με αλλεργίες ή δυσανεξίες. Οι πρόσφατες αλλαγές στη νομοθεσία καθιστούν την αυστηρή συμμόρφωση κρίσιμη για τους παραγωγούς. Στο άρθρο αυτό, θα αναλύσουμε τις νομοθετικές απαιτήσεις, τα οφέλη για τους καταναλωτές και πώς οι παραγωγοί μπορούν να συμμορφωθούν με τη βοήθεια του εργαστηρίου μας.


Οι  Νομοθετικές Απαιτήσεις

Η Ευρωπαϊκή Ένωση εφαρμόζει αυστηρό πλαίσιο σχετικά με την επισήμανση αλλεργιογόνων. Σύμφωνα με τον Κανονισμό 1169/2011, οι επιχειρήσεις υποχρεούνται να αναγράφουν σαφώς στα συσκευασμένα τρόφιμα τις ουσίες που μπορεί να προκαλέσουν αλλεργικές αντιδράσεις. Από το 2024, οι απαιτήσεις έγιναν ακόμη πιο αυστηρές, με εστίαση στην αποφυγή της επιμόλυνσης αλλεργιογόνων κατά την παραγωγή.

Για περισσότερες λεπτομέρειες, επισκεφθείτε τον επίσημο ιστότοπο της Ε.Ε..


Η νέα ειδική έκθεση της Ευρωπαϊκής Ελεγκτικής Επιτροπής (ΕΕΕ) με τίτλο «Επισήμανση των Τροφίμων στην ΕΕ» (2024) αξιολογεί το υφιστάμενο νομικό πλαίσιο και τη λειτουργία των συστημάτων ελέγχου στα κράτη μέλη. Σύμφωνα με την έκθεση, αν και οι κανονισμοί για την επισήμανση των τροφίμων παρέχουν βασικές πληροφορίες στους καταναλωτές, παρατηρούνται σημαντικά κενά και καθυστερήσεις στις αναγκαίες επικαιροποιήσεις που είχαν οριστεί στο πλαίσιο του Κανονισμού (ΕΕ) 1169/2011, γνωστού και ως FIC Regulation.

Βασικά σημεία της έκθεσης:

  1. Ασάφειες και κενά πληροφόρησης: Μόνο 4 από τις 11 προβλεπόμενες επικαιροποιήσεις του κανονισμού έχουν ολοκληρωθεί. Θέματα όπως η υποχρεωτική ένδειξη προέλευσης ή η επισήμανση αλλεργιογόνων παραμένουν σε εκκρεμότητα, γεγονός που οδηγεί σε ανισότητες μεταξύ κρατών-μελών στην παροχή πληροφοριών.
  2. Διαφοροποίηση πρακτικών μεταξύ κρατών μελών: Χώρες όπως η Ελλάδα, η Ιταλία και η Γαλλία έχουν εφαρμόσει εθνικά συστήματα υποχρεωτικής επισήμανσης για συγκεκριμένα προϊόντα. Αυτό μπορεί να δημιουργήσει σύγχυση στους καταναλωτές, ειδικά όταν ταξιδεύουν εντός της ΕΕ.
  3. Αδυναμία παρακολούθησης και συμμόρφωσης: Τα συστήματα ελέγχου στα κράτη μέλη δεν παρακολουθούν συστηματικά κατά πόσο οι καταναλωτές κατανοούν τις ετικέτες ή αν αυτές είναι παραπλανητικές. Επιπλέον, οι κυρώσεις για μη συμμόρφωση με τη νομοθεσία δεν είναι επαρκώς αποτρεπτικές.
  4. Προτεινόμενες βελτιώσεις: Η Επιτροπή εξετάζει την αναθεώρηση της νομοθεσίας στο πλαίσιο της στρατηγικής «Από το αγρόκτημα στο πιάτο» (Farm to Fork), δίνοντας έμφαση στην απλοποίηση των ετικετών και τη βελτίωση της ενημέρωσης των καταναλωτών σχετικά με τα αλλεργιογόνα και την προέλευση των τροφίμων.

Η έκθεση αυτή τονίζει την ανάγκη για ενιαίο και πιο αποτελεσματικό πλαίσιο επισήμανσης τροφίμων, ώστε να διευκολύνεται η λήψη τεκμηριωμένων αποφάσεων από τους καταναλωτές και να αποφεύγεται η παραπλάνηση.

Για περισσότερες πληροφορίες, μπορείτε να διαβάσετε την πλήρη έκθεση εδώ.


Τα Κύρια Αλλεργιογόνα

Τα 14 αλλεργιογόνα που απαιτούν επισήμανση περιλαμβάνουν:

  • Δημητριακά που περιέχουν γλουτένη
  • Γάλα
  • Αυγά
  • Σόγια
  • Αραχίδες
  • Καρποί με κέλυφος (αμύγδαλα, φουντούκια, καρύδια, κ.ά.)
  • Ψάρια
  • Καρκινοειδή
  • Σέλινο
  • Σινάπι
  • Σπόροι σησαμιού
  • Λούπινο

Περισσότερες πληροφορίες είναι διαθέσιμες εδώ.


Επιπτώσεις για τους Παραγωγούς

Οι νομοθεσίες αυξάνουν την ευθύνη των παραγωγών, οι οποίοι πρέπει να διασφαλίζουν:

  1. Εκπαίδευση προσωπικού για αποφυγή επιμολύνσεων.
  2. Αναλυτική επισήμανση στις ετικέτες.
  3. Συχνές αναλύσεις των προϊόντων τους για την ανίχνευση αλλεργιογόνων.

Το εργαστήριό μας προσφέρει εξειδικευμένες υπηρεσίες ανίχνευσης αλλεργιογόνων μέσω αξιόπιστων μεθόδων, όπως ELISA και PCR.


Οφέλη για τους Καταναλωτές

Η αυστηρότερη επισήμανση προστατεύει τις ευαίσθητες ομάδες, ενισχύοντας τη διαφάνεια και την εμπιστοσύνη. Εξασφαλίζει ότι οι καταναλωτές μπορούν να λαμβάνουν τεκμηριωμένες αποφάσεις.


Πώς Μπορούμε να Βοηθήσουμε

Τα Εργαστήρια ΒΙΟΧΗΜΙΚΗ προσφέρουν:

  • Εξειδικευμένες αναλύσεις αλλεργιογόνων.
  • Συμβουλευτικές υπηρεσίες για συμμόρφωση με τη νομοθεσία.
  • Υποστήριξη για πιστοποιήσεις όπως ISO 22000.

Δείτε περισσότερα για τις υπηρεσίες μας ή επικοινωνήστε μαζί μας.


Συμπέρασμα

Η συμμόρφωση με τις νομοθετικές απαιτήσεις δεν είναι μόνο υποχρέωση, αλλά και ευκαιρία βελτίωσης της ποιότητας. Είμαστε εδώ για να στηρίξουμε κάθε επιχείρηση στον δρόμο προς την ασφάλεια και τη διαφάνεια.

Μπορεί να σας ενδιαφέρουν :

Υπενθύμιση εγκυκλίου περί μέτρων προστασίας της δημόσιας υγείας από τη νόσο των λεγεωναρίων
Νόσος των Λεγεωναρίων – Υπενθύμιση Εγκυκλίου και Υποχρεώσεις Τουριστικών Μονάδων

Με αφορμή νέα περιστατικά νόσου των Λεγεωναρίων, το Υπουργείο Υγείας υπενθυμίζει με την εγκύκλιο Δ1(δ)/Γ.Π. οικ. 26639/2025 ότι οι υπεύθυνοι τουριστικών καταλυμάτων υποχρεούνται να διενεργούν τουλάχιστον δύο ελέγχους ετησίως για Legionella spp. Η έγκαιρη ανίχνευση και η αποτελεσματική διαχείριση κρίνονται απαραίτητες για την προστασία της δημόσιας υγείας, καθώς και για την αποφυγή διοικητικών και ποινικών κυρώσεων.

Νέα Εγκύκλιος Έλεγχοι για Ασφαλή Λειτουργία Δημόσιων Κολυμβητικών Δεξαμενών
Εγκύκλιος: Έλεγχοι για Ασφαλή Λειτουργία Δημόσιων Κολυμβητικών Δεξαμενών – Τι Προβλέπεται

Η νέα εγκύκλιος του Υπουργείου Υγείας (Αρ. Πρωτ. Δ1δ/Γ.Π. οικ. 24573/03-06-2025) ενόψει της θερινής περιόδου, ενισχύει το πλαίσιο υγειονομικού ελέγχου στις δημόσιες κολυμβητικές δεξαμενές. Τονίζεται η ανάγκη για πλήρη συμμόρφωση με την Υγειονομική Διάταξη Γ1/443/1973, ειδικά σε ό,τι αφορά την ποιότητα του νερού, την κυκλοφορία και απολύμανση, καθώς και την τεκμηριωμένη παρακολούθηση με δειγματοληψίες από διαπιστευμένα εργαστήρια.

Εγκύκλιος: Μεταφορά Πόσιμου Νερού με Βυτιοφόρα Δημόσιας Χρήσης

Σύμφωνα με την εγκύκλιο του Υπουργείου Υγείας (Αρ. Πρωτ. Δ1δ/Γ.Π. 23173/29-5-2025), κάθε βυτιοφόρο όχημα που προορίζεται για τη μεταφορά νερού ανθρώπινης κατανάλωσης – είτε ιδιωτικής είτε δημόσιας χρήσης – οφείλει να διαθέτει άδεια κυκλοφορίας και βεβαίωση καταλληλότητας από τις αρμόδιες Υγειονομικές Υπηρεσίες. Η χρήση του νερού θα πρέπει να αναφέρεται ρητά στην άδεια και να προορίζεται αποκλειστικά για ανθρώπινη κατανάλωση.